בחירת מחשב נייד – המדריך השלם

כולם היום צריכים מחשבים ניידים. לעבודה, ללימודים, ואפילו למשחקים. אם בעבר מחשבים ניידים היו יקרים ובלתי מושגים, היום המחירים שלהם אטרקטיביים ומתאימים לכל אחד. בחירת מחשב נייד צריכה להיות בהתאם לצרכים שלנו, והנה מידע על הסוגים השונים ואיך בוחרים את המחשב הנייד האידיאלי.

סוגי מחשבים ניידים נפוצים

  • מחשב נייד רגיל – זהו הסוג הבסיסי שיש לרבים, מחשב ששוקל כ-2.5 ק"ג ומעלה כך שהוא לא בקטגוריה של "קל משקל" , והוא מתאים לאנשים שלא מניידים אותו יותר מידי ממקום למקום אלא מקסימום מהבית למשרד וחזרה הביתה. הוא יהיה במרבית המקרים עם צורב DVD והביצועים שלו טובים. לא מושלמים אבל בין בינוניים לגבוהים.
  • מחשב אולטרה בוק – מתאים לאלו שבניידות גבוהה יותר והמחשב עובר איתם ממקום למקום. הוא קל משקל ולא עובר את ה-1.4 ק"ג ופחות מ-20 מ"מ עובי לפי התקן. התקן מדבר גם על מסך מגע, על איכות וידאו FULL HD, וגם פעולת הסוללה חייבת לאפשר מעל ל-6 שעות וידאו. הוא מגיע עם אחסון SSD והמחיר שלו לא עובר את ה-1000 דולרים. שוב, הכול מעוגן בתקן.
  • קל ודק – זהו מחשב נייד שנמצא בין האולטרה בוק לנייד הרגיל והוא במשקלים שבין 1.5 ל-2.5 ק"ג. יש לו כונן אופטי ואפשרויות חיבור רבות, הוא נוח לשימוש ומתאים לבעלי ניידות גבוהה.
  • נייד היברידי – רואים אותו כבר יותר ויותר בשטח. זהו המחשב ההיברידי, מחשב עם מסך מגע שגם ניתן לשליפה או לסיבוב כך שהוא יכול לשמש גם כטאבלט. השימוש בטאבלט הוא לצריכת תוכן וכשרוצים לכתוב בו מחברים את המקלדת. זהו מחשב נוח ומתאים לשימושים מרובים.
  • תחליף שולחני – זהו מחשב נייד גדול וכבד שמשקלו יותר מ-3 קילוגרמים והמסך שלו הוא 18 אינצ'. כשמו כן הוא, תחליף למחשב הנייח אך כן עם ניידות. לא מתאים לבעלי ניידות גבוהה אך ניתן להעברה קלה מידי פעם.

התאמת המחשב הנייד למשתמש

בבואכם לרכוש מחשב נייד, אל תסתנוורו ממראה שמושך אתכם או ממחיר נמוך (שיכול להעיד על איכות המחשב) או אם טכנאי מחשבים או בעל חנות להוט למכור לכם מחשב ספציפי. יש כמה פרמטרים שאתם צריכים לקחת בחשבון בשביל לבחור את זה שהכי מתאים לכם.

  • זיכרון RAM  -זהו זיכרון שישפיע על מהירות מערכת ההפעלה על הרצת נתונים ועל הפעלת יישומים שונים. כדאי לבחור מחשב נייד עם לא פחות מ-8GB ואם אתם משתמשים כבדים ומריצים תוכנות שונות במקביל, כדאי שתיקחו את ה-16GB-32GB.
  • מעבד – רוב המחשבים שנמכרים היום בישראל הם עם מעבד של אינטל. המינימום שכדאי לקחת היום הוא ה-i5 מי שעושה שימוש רב במחשב כדאי שיבחר ב-i7 והיום יש גם את ה-i9  המתקדם יותר.
  • מאיץ גרפי – אם אתם עושים שימוש במחשב הנייד בעיקר לתוכנות אופיס ולגלישה בסיסית באינטרנט, אתם לא צריכים כרטיס מסך מיוחד אלא הכרטיס הגרפי המובנה במחשב יספיק לכם. אבל אם אתם עושים שימוש בתוכנות גרפיות כבדות, בתלת מימד ובמשחקים עם גרפיקה מתקדמת, תצטרכו מחשב חזק. לאלו, יש גם מחשבים ניידים שמיועדים מראש לגיימרים ומגיעים עם כרטיס מסך מתאים.

חיבורים, ביצועי סוללה, גודל מסך ועוד.

יש מגוון רחב של חיבורים בהם אפשר לעשות שימוש עם המחשב הנייד. חלק מהם אתם חייבים וחלק לא נדרשים לכל אחד. חיבור ה-USB ואת הגרסה הקטנה יותר, ה-USB C שמתאימים לאביזרים שונים כמו עכבר, מקלדת ואחרים.

חריץ לכרטיס זיכרון שבמחשבים הישנים התאים לכרטיסים מסוג SD והיום יש MICRO SD, ובאמצעותם ניתן להעביר נתונים ממכשיר אחר למחשב הנייד על ידי כרטיס הזיכרון (לדוגמא, ממצלמה) 

יש כמובן את חיבור ה-WIFI  שבלעדיו אי אפשר להתחבר לרשתות האלחוטיות, יש חיבור HDMI אשר מיועד להעברת תוכן וידאו ואודיו, יש את חיבור ה-BLUETOOTH שמיועד לתקשורת לטווח קצר בין המחשב למכשירים אחרים כמו אוזניות, מדפסת, טלפון נייד ואחרים, ויש חיבורים נוספים כמו VGA, RJ-45, ואחרים.

בכל מה שנוגע לביצועי הסוללה, מי שעובד ממקומות שונים כמו בתי קפה או בחוץ, יצטרך מחשב עם ביצועי סוללה גבוהים שלא כמו בעלי מחשב נייד שהוא תחליף שולחני, שאין להם בעיה שהוא יהיה מחובר רוב הזמן למקור חשמל. מדידת הביצועים מתבצעת באמצעות תאים – 3, 4, 6, 8, 12 כשכמה שיש יותר תאים כך הביצועים טובים יותר אך גם כמות הוואטים לשעה חשובה וכמה שהיא גבוהה יותר ככה חיי הסוללה ארוכים יותר.

לגבי גודל מסך, הגדלים הסטנדרטיים הם 11.6, 13.3, 14.1, ו-15.6 וכפי שציינו ה"תחליף השולחני" מגיע עם מסך של 18 אינצ' וצפונה מזה. כמה שהמסך יהיה גדול יותר ככה הוא יהיה נוח יותר אך חשוב לזכור שהמחשב יהיה כבד יותר כך שהניידות תיפגע. 

טיפים נוספים

מעבר לתשומת לב לכל אלו ובעיקר להתאמה אישית של המחשב, יש כמה דברים שחשוב לוודא לפני שרוכשים. חשוב לוודא שיש אחריות על המחשב וברוב המקרים היא נעה בין שנה לשלוש שנים (יש אפשרות הרחבה) וחשוב שגם חיי הסוללה יכללו באחריות. כדאי לבחור מחשב שהוא בעל עמידות גבוהה למים (כמובן שלא מומלץ לצלול איתו… 😊) ובעל שילדה מחוזקת, מה שאומר ממגנזיום, על אף שהם יקרים יותר. והכי חשוב, תקנו מחנות שיש עליה המלצות, חנות עם ניסיון של שנים ארוכות ועם צוות מקצועי ושירות לקוחות טוב.